Plan Pracy Grupy 4c

  

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE – LISTOPAD 2024r.

TEMATY KOMPLEKSOWE:

  1. Poznajemy świat wokół nas.
  2. Jestem Polką, jestem Polakiem.
  3. Dawno, dawno temu w Polsce.
  4. Niesamowita podróż w czasie.

OBSZAR FIZYCZNY

  1. Aktywny udział w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych.
  2. Wdrażanie do aktywnego i poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych.
  3. Kształtowanie sprawności fizycznej, zwinności, koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas ćwiczeń gimnastycznych i zabaw ruchowych.
  4. Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez aktywny udział w ćwiczeniach i zabawach ruchowych i naśladowczych.
  5. Wdrażanie do przestrzegania zasad fair play podczas zabaw z elementem rywalizacji.
  6. Kształtowanie umiejętności utrzymywania prawidłowej postawy ciała podczas różnych aktywności.

OBSZAR SPOŁECZNY

  1. Kształtowanie pożądanych zachowań (bezpieczeństwo w kontaktach z przyrodą (rośliny, zwierzęta).
  2. Wdrażanie do poszanowania przyrody ożywionej i nieożywionej.
  3. Kształtowanie uczuć patriotycznych.
  4. Rozbudzanie poczucia przynależności narodowej.
  5. Wdrażanie do poszanowania symboli narodowych.
  6. Kształtowanie poczucia przynależności do Europy.

OBSZAR EMOCJONALNY

  1. Rozwijanie postawy współdziałania jako podstawy budowania współpracy.
  2. Ukazywanie możliwości czerpania radości ze wspólnego działania i efektów wspólnej pracy.
  3. Budowanie emocjonalnego stosunku do świata przyrody.
  4. Kształtowanie umiejętności wyrażania własnych doznań i przeżyć w kontaktach ze sztuką.
  5. Budowanie uczucia miłości i przywiązania do własnej ojczyzny.
  6. Budowanie szacunku do mądrości ludowych przekazywanych w legendach.

OBSZAR POZNAWCZY

  1. Wzbogacanie wiedzy na temat swojego kraju i jego stolicy.
  2. Rozpoznawanie godła, hymnu, barw narodowych Polski.
  3. Zaznajamianie z miejscami ( Kraków, Warszawa, Toruń, Wrocław), postaciami, wydarzeniami historycznymi, mającymi ważne znaczenie dla naszego kraju.
  4. Rozwijanie umiejętności słuchania, zadawania pytań i odpowiedzi na pytania.
  5. Doskonalenie umiejętności budowania wypowiedzi na określony temat.
  6. Rozwijanie logicznego myślenia przez odróżnianie elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości.
  7. Rozwijanie słuchu fonematycznego.
  8. Wdrażanie do uważnego słuchania.
  9. Doskonalenie umiejętności opowiadania usłyszanego tekstu.
  10. Wdrażanie do formułowania wypowiedzi w formie zdań.
  11. Wdrażanie do czytania globalnego ( nazwy miast, postaci itp.).
  12. Rozbudzanie zainteresowań czytaniem.
  13. Zapoznanie z literami drukowanymi i pisanymi („L”, „l”, „U”, „u”. „T”, „t”, „K”, „k”).
  14. Wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter.
  15. Kształtowanie umiejętności pisania znaków literopodobnych po śladzie poznanych liter.
  16. Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, porządkowania zdarzeń w legendzie, według kolejności (poprawne stosowanie zwrotów i wyrażeń, dotyczących czasu: wcześniej, najpierw, potem, później, następnie, po tym, przedtem).
  17. Poznanie obrazu graficznego liczb (5 6, 7).
  18. Doskonalenie umiejętności przeliczania w wymienionym wyżej zakresie.
  19. Doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi.
  20. Doskonalenie umiejętności przeliczania, porównywania liczebności zbiorów.
  21. Dodawanie i odejmowanie na konkretach.
  22. Kształtowanie umiejętności mierzenia długości przedmiotów za pomocą różnych miar.
  23. Rozbudzanie zainteresowania pisaniem poznanych liter i cyfr.

 

         

 

Październik


1. Taniec jesiennych kolorów.
2. Książka kucharska prosto z natury.
3. Jak dbamy o nasze zdrowie?
4. Odkrywamy sekrety przyrody jesienią- część 1.
5. Odkrywamy sekrety przyrody jesienią- część 2.

Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne: Dziecko:
Obszar fizyczny
-kształtowanie umiejętności swobodnego, spontanicznego poruszania się w rytm muzyki lub zgodnie z podanym opisem lub narracją
-kształtowanie zwinności, zręczności, szybkości, wytrzymałości
-wdrażanie do podjęcia zdrowej rywalizacji
-wdrażanie do poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych
-wdrażanie do utrzymania prawidłowej pozycji ciała w różnych sytuacjach
-wdrażanie do używania chwytu pisarskiego podczas rysowania i kolorowania
-wdrażanie do sprawnego i bezpiecznego posługiwania się nożyczkami
-rozwijanie samodzielności w zakresie czynności higienicznych (korzystanie z toalety, mycie rąk, mycie zębów)
-kształtowanie zręczności, zwinności, równowagi, orientacji oraz koordynacji ruchowej podczas zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych
-poznanie wartości zdrowego odżywiania się w kontekście zdrowego trybu życia
-rozwijanie motoryki małej – manipulowanie bardzo małymi przedmiotami, wycinanie i lepienie z plasteliny
-kształtowanie sprawności fizycznej, zwinności i koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas ćwiczeń gimnastycznych i zabaw muzyczno-ruchowych
Obszar emocjonalny
-rozwijanie zdolności do odczuwania wewnętrznego zadowolenia z dobrze wykonanego zadania
-kształtowanie umiejętności wyrażania własnych stanów emocjonalnych w różnych formach (społecznie akceptowanych) – werbalnych i niewerbalnych
-doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi
-wdrażanie do respektowania cudzych emocji
-rozróżnianie emocji przyjemnych i nieprzyjemnych
-rozwijanie wytrwałości w kończeniu zadań i pokonywaniu trudności
-kształtowanie umiejętności wyrażania własnych doznań i przeżyć w kontaktach ze sztuką
-budzenie emocjonalnego stosunku do świata przyrody
Obszar społeczny
-rozwijanie samodzielności w przygotowaniu przyborów i materiałów do zajęć
-wdrażanie do odpowiedzialnego, sumiennego i rzetelnego wykonywania podejmowanych zadań i obowiązków
-wdrażanie do odpowiedzialnego wypełniania obowiązków dyżurnego
-rozwijanie świadomości przynależności do grupy przedszkolnej
-doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec kolegów, koleżanek i dorosłych w różnych sytuacjach
-budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach (umiejętność czekania, w tym czekania na swoją kolej, umiejętność wygrywania i przegrywania)
-rozwijanie umiejętności zgodnej współpracy w zespole nad wspólnym projektem plastycznym
-rozwijanie zainteresowań muzycznych, ruchowych i plastycznych

-kształtowanie pożądanych zachowań (bezpieczeństwo) w kontaktach z przyrodą (rośliny, zwierzęta)
-wdrażanie do poszanowania przyrody ożywionej i nieożywionej
Obszar poznawczy
-kształtowanie umiejętności przeprowadzania prostych doświadczeń, ich obserwowania oraz umiejętności wyciągania wniosków na podstawie wykonywanych i obserwowanych doświadczeń
-doskonalenie umiejętności obserwowania przyrody jesienią i dzielenia się swoimi spostrzeżeniami i przeżyciami
-wdrażanie do globalnego czytania
-rozwijanie umiejętności budowania i konstruowania z różnorodnych klocków i elementów konstrukcyjnych według podanego wzoru
-kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów spełniających podany warunek (wielkość, kolor, kształt), tworzenie zbiorów o takiej samej liczbie elementów, ustawianie elementów rosnąco i malejąco (od najmniejszego do największego)
-poznanie obrazu graficznego głoski „a” – litery „A”, „a”
-poznanie obrazu graficznego liczby „2”
-doskonalenie gry na przedszkolnych instrumentach perkusyjnych, rozpoznawanie ich brzmienia
-rozwijanie umiejętności pisania liter od strony lewej do prawej –staranne odtwarzanie kształtu wzorów i mieszczenie ich w wyznaczonych liniach
-doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania warzyw i owoców rodzimych i zagranicznych dostępnych w naszym kraju, wyodrębnianie charakterystycznych cech warzyw i owoców (kształt, barwa, smak i zapach)
-kształtowanie umiejętności sporządzania prostych potraw z warzyw i owoców
-bogacenie słownika biernego i czynnego poprzez poszerzanie zakresu i treści pojęć odnoszących się do zagadnień przyrodniczych i technicznych
-doskonalenie sprawności dokonywania bardziej złożonych czynności myślowych, jak: porównywanie, wyodrębnianie różnic i podobieństw, klasyfikowanie, analiza i synteza, wnioskowanie
-rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy sylabowej i głoskowej wyrazów
-poznanie obrazu graficznego głoski „e” – litery „E”, „e”
-doskonalenie umiejętności charakteryzowania postaci i zdarzeń w poznawanych utworach literackich
-kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania liter
-poznanie obrazu graficznego liczby „3”
-doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 3
-rozwijanie znajomości pojęć matematycznych – trójkąt
-kształtowanie umiejętności rozpoznawania kształtu figur geometrycznych płaskich i klasyfikowania figur geometrycznych według kilku wybranych cech
-wdrażanie do posługiwania się pojęciami dotyczącymi następstwa czasu: „rano”, „południe”, „popołudnie”, „wieczór”, „wczoraj”, „dzisiaj”, „jutro”
-doskonalenie percepcji słuchowej, układanie własnych rytmów wizualnych i dźwiękowych
-poznanie obrazu graficznego głoski „i” – litery „I”, „i”
-rozwijanie umiejętności wygłaszania wiersza z pamięci
-konstruowanie wypowiedzi na podstawie ilustracji
-poznanie obrazu graficznego liczby „4”
-poznanie obrazu graficznego głoski „m” – litery „M”, „m”
-podejmowanie prób pisania w powiększonej liniaturze
-doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat
-poznanie obrazu graficznego liczby „5” ,doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 5 (liczebniki główne i porządkowe)
-rozpoznawanie monet (1 zł, 2 zł, 5 zł)           

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE NA WRZESIEŃ 2024

 

TEMATY KOMPLEKSOWE

  1. Przedszkolaki – to my!
  2. Bezpieczne przedszkolaki zdobywają odznaki.
  3. Razem ciekawie spędzamy czas.
  4. Co lubi każdy z nas?

OBSZAR FIZYCZNY

  1. Rozwijanie aktywności dziecka w różnych formach i obszarach.
  2. Wdrażanie do sygnalizowania potrzeby odpoczynku lub potrzeby ruchu.
  3. Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez udział w zabawach rytmicznych, muzycznych i naśladowczych.
  4. Doskonalenie nawyków higieniczno-uulturalnych i sprawności samoobsługowych.
  5. Kształtowanie umiejętności utrzymywania prawidłowej postawy ciała podczas podejmowania pierwszych prób pisania.
  6. Rozwijanie sprawności motoryki małej.
  7. Wdrażanie do używania chwytu pisarskiego.
  8. Aktywny udział w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych.
  9. Wdrażanie do aktywnego i poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych.
  10. Rozwijanie małej motoryki – kształtowanie gotowości do pisania ( chwyt, manipulacje).
  11. Wdrażanie do bezpiecznego posługiwania się nożyczkami – cięcie po linii prostej i po okręgu.

OBSZAR EMOCJONALNY

  1. Rozwijanie umiejętności sprawnego komunikowania się z otoczeniem, w tym przekazywanie własnych odczuć, przeżyć i myśli.
  2. Kształtowanie umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi.
  3. Wdrażanie do wyrażania emocji i uczuć w społecznie akceptowany sposób.
  4. Wdrażanie do komunikowania innym swoich potrzeb i odczuć ( asertywność).
  5. Wdrażanie do radzenia sobie w nowych sytuacjach.
  6. Kształtowanie odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
  7. Rozbudzanie samodzielności, obowiązkowości w kontekście czynności i wykonywanych zadań (prawa i obowiązki przedszkolaka).
  8. Kształtowanie umiejętności czerpania radości ze wspólnego działania i efektów wspólnej pracy.

OBSZAR SPOŁECZNY

  1. Przypomnienie zasad regulujących właściwe zachowania podczas pobytu w przedszkolu.
  2. Współtworzenie zasad i norm postępowania, warunkujących zgodne współżycie w grupie – wypracowanie kontraktu grupy.
  3. Rozwijanie umiejętności zgodnego współżycia i współdziałania z rówieśnikami.
  4. Wdrażanie do polubownego rozwiązywania sporów.
  5. Wyrabianie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach (zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu).
  6. Kształtowanie umiejętności komunikowania się z dziećmi i dorosłymi, wyrażanie swoich oczekiwań społecznych wobec innych osób, grupy.
  7. Wdrażanie do stałego doskonalenia się, pracy nad sobą ( w kontekście odpowiedzialności i ponoszonych konsekwencji za własne decyzje i czyny).
  8. Kształtowanie nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności.
  9. Kształtowanie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec kolegów, koleżanek i dorosłych.
  10. Budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych.

OBSZAR POZNAWCZY

  1. Wdrażanie do wypowiadania się na określony temat pełnym zdaniem.
  2. Rozwijanie zasobu słownictwa biernego oraz czynnego, związanego z szeroko pojętym bezpieczeństwem.
  3. Rozwijanie mowy i myślenia poprzez układanie i omawianie treści, historyjek obrazkowych, wymyślanie ich zakończenia, nazywanie czynności z użyciem zwrotów ( „wczoraj”, „dzisiaj”, „jutro”).
  4. Kształtowanie umiejętności zadawania pytań i odpowiadania na nie.
  5. Doskonalenie analizy słuchowej na poziomie sylaby.
  6. Kształtowanie umiejętności posługiwania się językiem polskim ( poprawne wymawianie głosek), rozróżnianie głoski w nagłosie i wygłosie.
  7. Poznawanie obrazu graficznego głoski „o” – litery „O”, „o”.
  8. Poznanie obrazu graficznego liczby „1”.
  9. Kształtowanie matematycznego myślenia w zakresie orientacji w przestrzeni, stosowanie pojęć odnoszących się do położenia przedmiotów w przestrzeni.
  10. Doskonalenie umiejętności rozpoznawania figur geometrycznych, w tym wskazywanie kształtów w najbliższym otoczeniu ( koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt).
  11. Rozwijanie umiejętności różnicowania czworoboków (rombu, trapezu, czworokątów – bez nazywania).
  12. Wyróżnianie wśród czworokątów kwadratów.
  13. Kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów spełniających podany warunek ( wielkość, kolor, kształt), tworzenie zbiorów o takiej samej liczbie elementów,ustawianie elementów rosnąco i malejąco ( od najmniejszego do największego).
  14. Kształtowanie umiejętności szacowania ” na oko” (więcej, mniej, tyle samo), przeliczanie kolekcji, dokładanie, zabieranie elementów kolekcji, wskazywanie, gdzie jest więcej, gdzie jest mniej.
  15. Rozwijanie umiejętności dostrzegania powtarzających się rytmów i ich kontynuowania.
  16. Kształtowanie wrażliwości muzycznej ( rytm, tempo, reagowanie na sygnał dźwiękowy).
  17. Wdrażanie do bezpiecznego poruszania się po drogach i ulicach.