ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE – LISTOPAD 2024r.
TEMATY KOMPLEKSOWE:
- Poznajemy świat wokół nas.
- Jestem Polką, jestem Polakiem.
- Dawno, dawno temu w Polsce.
- Niesamowita podróż w czasie.
OBSZAR FIZYCZNY
- Aktywny udział w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych.
- Wdrażanie do aktywnego i poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych.
- Kształtowanie sprawności fizycznej, zwinności, koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas ćwiczeń gimnastycznych i zabaw ruchowych.
- Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez aktywny udział w ćwiczeniach i zabawach ruchowych i naśladowczych.
- Wdrażanie do przestrzegania zasad fair play podczas zabaw z elementem rywalizacji.
- Kształtowanie umiejętności utrzymywania prawidłowej postawy ciała podczas różnych aktywności.
OBSZAR SPOŁECZNY
- Kształtowanie pożądanych zachowań (bezpieczeństwo w kontaktach z przyrodą (rośliny, zwierzęta).
- Wdrażanie do poszanowania przyrody ożywionej i nieożywionej.
- Kształtowanie uczuć patriotycznych.
- Rozbudzanie poczucia przynależności narodowej.
- Wdrażanie do poszanowania symboli narodowych.
- Kształtowanie poczucia przynależności do Europy.
OBSZAR EMOCJONALNY
- Rozwijanie postawy współdziałania jako podstawy budowania współpracy.
- Ukazywanie możliwości czerpania radości ze wspólnego działania i efektów wspólnej pracy.
- Budowanie emocjonalnego stosunku do świata przyrody.
- Kształtowanie umiejętności wyrażania własnych doznań i przeżyć w kontaktach ze sztuką.
- Budowanie uczucia miłości i przywiązania do własnej ojczyzny.
- Budowanie szacunku do mądrości ludowych przekazywanych w legendach.
OBSZAR POZNAWCZY
- Wzbogacanie wiedzy na temat swojego kraju i jego stolicy.
- Rozpoznawanie godła, hymnu, barw narodowych Polski.
- Zaznajamianie z miejscami ( Kraków, Warszawa, Toruń, Wrocław), postaciami, wydarzeniami historycznymi, mającymi ważne znaczenie dla naszego kraju.
- Rozwijanie umiejętności słuchania, zadawania pytań i odpowiedzi na pytania.
- Doskonalenie umiejętności budowania wypowiedzi na określony temat.
- Rozwijanie logicznego myślenia przez odróżnianie elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości.
- Rozwijanie słuchu fonematycznego.
- Wdrażanie do uważnego słuchania.
- Doskonalenie umiejętności opowiadania usłyszanego tekstu.
- Wdrażanie do formułowania wypowiedzi w formie zdań.
- Wdrażanie do czytania globalnego ( nazwy miast, postaci itp.).
- Rozbudzanie zainteresowań czytaniem.
- Zapoznanie z literami drukowanymi i pisanymi („L”, „l”, „U”, „u”. „T”, „t”, „K”, „k”).
- Wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter.
- Kształtowanie umiejętności pisania znaków literopodobnych po śladzie poznanych liter.
- Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, porządkowania zdarzeń w legendzie, według kolejności (poprawne stosowanie zwrotów i wyrażeń, dotyczących czasu: wcześniej, najpierw, potem, później, następnie, po tym, przedtem).
- Poznanie obrazu graficznego liczb (5 6, 7).
- Doskonalenie umiejętności przeliczania w wymienionym wyżej zakresie.
- Doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi.
- Doskonalenie umiejętności przeliczania, porównywania liczebności zbiorów.
- Dodawanie i odejmowanie na konkretach.
- Kształtowanie umiejętności mierzenia długości przedmiotów za pomocą różnych miar.
- Rozbudzanie zainteresowania pisaniem poznanych liter i cyfr.
Październik
1. Taniec jesiennych kolorów.
2. Książka kucharska prosto z natury.
3. Jak dbamy o nasze zdrowie?
4. Odkrywamy sekrety przyrody jesienią- część 1.
5. Odkrywamy sekrety przyrody jesienią- część 2.
Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne: Dziecko:
Obszar fizyczny
-kształtowanie umiejętności swobodnego, spontanicznego poruszania się w rytm muzyki lub zgodnie z podanym opisem lub narracją
-kształtowanie zwinności, zręczności, szybkości, wytrzymałości
-wdrażanie do podjęcia zdrowej rywalizacji
-wdrażanie do poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych
-wdrażanie do utrzymania prawidłowej pozycji ciała w różnych sytuacjach
-wdrażanie do używania chwytu pisarskiego podczas rysowania i kolorowania
-wdrażanie do sprawnego i bezpiecznego posługiwania się nożyczkami
-rozwijanie samodzielności w zakresie czynności higienicznych (korzystanie z toalety, mycie rąk, mycie zębów)
-kształtowanie zręczności, zwinności, równowagi, orientacji oraz koordynacji ruchowej podczas zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych
-poznanie wartości zdrowego odżywiania się w kontekście zdrowego trybu życia
-rozwijanie motoryki małej – manipulowanie bardzo małymi przedmiotami, wycinanie i lepienie z plasteliny
-kształtowanie sprawności fizycznej, zwinności i koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas ćwiczeń gimnastycznych i zabaw muzyczno-ruchowych
Obszar emocjonalny
-rozwijanie zdolności do odczuwania wewnętrznego zadowolenia z dobrze wykonanego zadania
-kształtowanie umiejętności wyrażania własnych stanów emocjonalnych w różnych formach (społecznie akceptowanych) – werbalnych i niewerbalnych
-doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi
-wdrażanie do respektowania cudzych emocji
-rozróżnianie emocji przyjemnych i nieprzyjemnych
-rozwijanie wytrwałości w kończeniu zadań i pokonywaniu trudności
-kształtowanie umiejętności wyrażania własnych doznań i przeżyć w kontaktach ze sztuką
-budzenie emocjonalnego stosunku do świata przyrody
Obszar społeczny
-rozwijanie samodzielności w przygotowaniu przyborów i materiałów do zajęć
-wdrażanie do odpowiedzialnego, sumiennego i rzetelnego wykonywania podejmowanych zadań i obowiązków
-wdrażanie do odpowiedzialnego wypełniania obowiązków dyżurnego
-rozwijanie świadomości przynależności do grupy przedszkolnej
-doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec kolegów, koleżanek i dorosłych w różnych sytuacjach
-budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach (umiejętność czekania, w tym czekania na swoją kolej, umiejętność wygrywania i przegrywania)
-rozwijanie umiejętności zgodnej współpracy w zespole nad wspólnym projektem plastycznym
-rozwijanie zainteresowań muzycznych, ruchowych i plastycznych
-kształtowanie pożądanych zachowań (bezpieczeństwo) w kontaktach z przyrodą (rośliny, zwierzęta)
-wdrażanie do poszanowania przyrody ożywionej i nieożywionej
Obszar poznawczy
-kształtowanie umiejętności przeprowadzania prostych doświadczeń, ich obserwowania oraz umiejętności wyciągania wniosków na podstawie wykonywanych i obserwowanych doświadczeń
-doskonalenie umiejętności obserwowania przyrody jesienią i dzielenia się swoimi spostrzeżeniami i przeżyciami
-wdrażanie do globalnego czytania
-rozwijanie umiejętności budowania i konstruowania z różnorodnych klocków i elementów konstrukcyjnych według podanego wzoru
-kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów spełniających podany warunek (wielkość, kolor, kształt), tworzenie zbiorów o takiej samej liczbie elementów, ustawianie elementów rosnąco i malejąco (od najmniejszego do największego)
-poznanie obrazu graficznego głoski „a” – litery „A”, „a”
-poznanie obrazu graficznego liczby „2”
-doskonalenie gry na przedszkolnych instrumentach perkusyjnych, rozpoznawanie ich brzmienia
-rozwijanie umiejętności pisania liter od strony lewej do prawej –staranne odtwarzanie kształtu wzorów i mieszczenie ich w wyznaczonych liniach
-doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania warzyw i owoców rodzimych i zagranicznych dostępnych w naszym kraju, wyodrębnianie charakterystycznych cech warzyw i owoców (kształt, barwa, smak i zapach)
-kształtowanie umiejętności sporządzania prostych potraw z warzyw i owoców
-bogacenie słownika biernego i czynnego poprzez poszerzanie zakresu i treści pojęć odnoszących się do zagadnień przyrodniczych i technicznych
-doskonalenie sprawności dokonywania bardziej złożonych czynności myślowych, jak: porównywanie, wyodrębnianie różnic i podobieństw, klasyfikowanie, analiza i synteza, wnioskowanie
-rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy sylabowej i głoskowej wyrazów
-poznanie obrazu graficznego głoski „e” – litery „E”, „e”
-doskonalenie umiejętności charakteryzowania postaci i zdarzeń w poznawanych utworach literackich
-kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania liter
-poznanie obrazu graficznego liczby „3”
-doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 3
-rozwijanie znajomości pojęć matematycznych – trójkąt
-kształtowanie umiejętności rozpoznawania kształtu figur geometrycznych płaskich i klasyfikowania figur geometrycznych według kilku wybranych cech
-wdrażanie do posługiwania się pojęciami dotyczącymi następstwa czasu: „rano”, „południe”, „popołudnie”, „wieczór”, „wczoraj”, „dzisiaj”, „jutro”
-doskonalenie percepcji słuchowej, układanie własnych rytmów wizualnych i dźwiękowych
-poznanie obrazu graficznego głoski „i” – litery „I”, „i”
-rozwijanie umiejętności wygłaszania wiersza z pamięci
-konstruowanie wypowiedzi na podstawie ilustracji
-poznanie obrazu graficznego liczby „4”
-poznanie obrazu graficznego głoski „m” – litery „M”, „m”
-podejmowanie prób pisania w powiększonej liniaturze
-doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat
-poznanie obrazu graficznego liczby „5” ,doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 5 (liczebniki główne i porządkowe)
-rozpoznawanie monet (1 zł, 2 zł, 5 zł)
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE NA WRZESIEŃ 2024
TEMATY KOMPLEKSOWE
- Przedszkolaki – to my!
- Bezpieczne przedszkolaki zdobywają odznaki.
- Razem ciekawie spędzamy czas.
- Co lubi każdy z nas?
OBSZAR FIZYCZNY
- Rozwijanie aktywności dziecka w różnych formach i obszarach.
- Wdrażanie do sygnalizowania potrzeby odpoczynku lub potrzeby ruchu.
- Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez udział w zabawach rytmicznych, muzycznych i naśladowczych.
- Doskonalenie nawyków higieniczno-uulturalnych i sprawności samoobsługowych.
- Kształtowanie umiejętności utrzymywania prawidłowej postawy ciała podczas podejmowania pierwszych prób pisania.
- Rozwijanie sprawności motoryki małej.
- Wdrażanie do używania chwytu pisarskiego.
- Aktywny udział w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych.
- Wdrażanie do aktywnego i poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych.
- Rozwijanie małej motoryki – kształtowanie gotowości do pisania ( chwyt, manipulacje).
- Wdrażanie do bezpiecznego posługiwania się nożyczkami – cięcie po linii prostej i po okręgu.
OBSZAR EMOCJONALNY
- Rozwijanie umiejętności sprawnego komunikowania się z otoczeniem, w tym przekazywanie własnych odczuć, przeżyć i myśli.
- Kształtowanie umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi.
- Wdrażanie do wyrażania emocji i uczuć w społecznie akceptowany sposób.
- Wdrażanie do komunikowania innym swoich potrzeb i odczuć ( asertywność).
- Wdrażanie do radzenia sobie w nowych sytuacjach.
- Kształtowanie odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
- Rozbudzanie samodzielności, obowiązkowości w kontekście czynności i wykonywanych zadań (prawa i obowiązki przedszkolaka).
- Kształtowanie umiejętności czerpania radości ze wspólnego działania i efektów wspólnej pracy.
OBSZAR SPOŁECZNY
- Przypomnienie zasad regulujących właściwe zachowania podczas pobytu w przedszkolu.
- Współtworzenie zasad i norm postępowania, warunkujących zgodne współżycie w grupie – wypracowanie kontraktu grupy.
- Rozwijanie umiejętności zgodnego współżycia i współdziałania z rówieśnikami.
- Wdrażanie do polubownego rozwiązywania sporów.
- Wyrabianie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach (zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu).
- Kształtowanie umiejętności komunikowania się z dziećmi i dorosłymi, wyrażanie swoich oczekiwań społecznych wobec innych osób, grupy.
- Wdrażanie do stałego doskonalenia się, pracy nad sobą ( w kontekście odpowiedzialności i ponoszonych konsekwencji za własne decyzje i czyny).
- Kształtowanie nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności.
- Kształtowanie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec kolegów, koleżanek i dorosłych.
- Budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych.
OBSZAR POZNAWCZY
- Wdrażanie do wypowiadania się na określony temat pełnym zdaniem.
- Rozwijanie zasobu słownictwa biernego oraz czynnego, związanego z szeroko pojętym bezpieczeństwem.
- Rozwijanie mowy i myślenia poprzez układanie i omawianie treści, historyjek obrazkowych, wymyślanie ich zakończenia, nazywanie czynności z użyciem zwrotów ( „wczoraj”, „dzisiaj”, „jutro”).
- Kształtowanie umiejętności zadawania pytań i odpowiadania na nie.
- Doskonalenie analizy słuchowej na poziomie sylaby.
- Kształtowanie umiejętności posługiwania się językiem polskim ( poprawne wymawianie głosek), rozróżnianie głoski w nagłosie i wygłosie.
- Poznawanie obrazu graficznego głoski „o” – litery „O”, „o”.
- Poznanie obrazu graficznego liczby „1”.
- Kształtowanie matematycznego myślenia w zakresie orientacji w przestrzeni, stosowanie pojęć odnoszących się do położenia przedmiotów w przestrzeni.
- Doskonalenie umiejętności rozpoznawania figur geometrycznych, w tym wskazywanie kształtów w najbliższym otoczeniu ( koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt).
- Rozwijanie umiejętności różnicowania czworoboków (rombu, trapezu, czworokątów – bez nazywania).
- Wyróżnianie wśród czworokątów kwadratów.
- Kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów spełniających podany warunek ( wielkość, kolor, kształt), tworzenie zbiorów o takiej samej liczbie elementów,ustawianie elementów rosnąco i malejąco ( od najmniejszego do największego).
- Kształtowanie umiejętności szacowania ” na oko” (więcej, mniej, tyle samo), przeliczanie kolekcji, dokładanie, zabieranie elementów kolekcji, wskazywanie, gdzie jest więcej, gdzie jest mniej.
- Rozwijanie umiejętności dostrzegania powtarzających się rytmów i ich kontynuowania.
- Kształtowanie wrażliwości muzycznej ( rytm, tempo, reagowanie na sygnał dźwiękowy).
- Wdrażanie do bezpiecznego poruszania się po drogach i ulicach.