Plan Pracy Grupy 4b

 

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ NA MIESIĄC STYCZEŃ

 

Tematy:

  1. Mijają dni, miesiące, lata
  2. Zima i zwierzęta
  3. Babcia i dziadek
  4. Karnawał

 

 

Treści programowe:

  • rozwijanie mowy
  • rozumienie pojęcia czasu poprzez dostrzeganie stałego następstwa dni i nocy
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter
  • rozwijanie słuchu fonematycznego
  • zapoznanie z różnymi rodzajami zegarów
  • zapoznanie ze sposobem odczytywania godzin na tarczy zegara
  • rozwijanie sprawności fizycznej
  • rozwijanie prawidłowej postawy ciała podczas ćwiczeń
  • rozwijanie wyobraźni i wrażliwości muzycznej,
  • poszerzenie wiadomości dotyczących miesięcy i pór roku
  • przyporządkowanie miesięcy do poszczególnych pór roku
  • utrwalenie nazw miesięcy
  • rozwijanie sprawności manualnej
  • rozwijanie rozumowania matematycznego
  • posługiwanie się pojęciami dotyczącymi następstwa czasu (nazwami dni tygodnia)
  • rozumienie konieczności dokarmiania ptaków zimą
  • wprowadzenie znaku matematycznego +, utrwalenie znaku =, stosowanie znaków + i = w sytuacjach zadaniowych
  • rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej
  • rozpoznawanie zwierząt charakterystycznych dla danego środowiska
  • zapoznanie z pracą leśnika
  • poznawanie przysmaków zwierząt
  • poznawanie wybranych zwierząt Arktyki
  • rozwijanie umiejętności koncentracji
  • wskazywanie pokrewieństw w rodzinie
  • ćwiczenie umiejętności łączenia ruchu ze śpiewem
  • wzbudzanie zainteresowania członkami najbliższej rodziny
  • rozwijanie myślenia logicznego,
  • doskonalenie umiejętności dodawania
  • współdziałanie w grupie podczas wykonywania zadania
  • poznawanie pracy groomera,
  • porównywanie liczebności dwóch zbiorów
  • rozwijanie umiejętności liczenia
  • wdrażanie do rekreacji ruchowej
  • rozwijanie słownictwa czynnego
  • zachęcanie do uczestnictwa w zabawach badawczych
  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
  • rozwijanie umiejętności współdziałania z rówieśnikami

 

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO–DYDAKTYCZNEJ NA MIESIĄC
GRUDZIEŃ

Tematy:

  1. Jak wyglądał świat przed milionami lat?
  2. Idzie zima ze śniegiem
  3. Idą święta
  4. Planeta fantazja

 

Treści programowe:

  • rozwijanie mowy,
  • wzbogacanie wiedzy na temat czasów prehistorycznych,
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • porównywanie liczebności zbiorów,
  • utrwalanie pojęć: mniej, więcej, tyle samo,
  • zapoznanie ze znakami matematycznymi: <, >, =,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • rozwijanie świadomości własnego ciała,
  • odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 7,
  • ustalanie i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa obowiązujących podczas zabaw zimowych,
  • opisywanie zmian występujących w przyrodzie i wiązanie ich z aktualną porą roku,
  • nabywanie umiejętności przewidywania konsekwencji niebezpiecznych zachowań podczas zabaw zimowych,
  • badanie i określanie właściwości fizycznych śniegu,
  • poznawanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia,
  • stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających liczeniu, posługiwanie się liczebnikami – głównymi i porządkowymi,
  • wzbogacanie wiedzy na temat tradycji przystrajania choinki na święta,
  • zapoznanie z tradycją przygotowywania uroczystej kolacji – wigilii – w czasie świąt Bożego Narodzenia,
  • poznawanie i utrwalanie nazw tradycyjnych potraw wigilijnych,
  • wzbogacanie wiadomości na temat form składania sobie życzeń oraz treści życzeń,
  • zapoznanie z nazwami żywiołów,
  • wyjaśnienie pojęcia bogata wyobraźnia.
  • zachęcanie do wykonywania eksperymentów.

 

 

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ NA MIESIĄC LISTOPAD

 

Tematy:

  1. Moja rodzina i mój dom
  2. Co powinien wiedzieć o Polsce?
  3. Moje prawa i obowiązki
  4. Moje zdrowie i bezpieczeństwo

 

 

Treści programowe:

  • wzmacnianie więzi rodzinnych;
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter;
  • rozwijanie słuchu fonematycznego;
  • zapoznanie z figurą geometryczną – trójkątem;
  • rozwijanie sprawności fizycznej;
  • rozwijanie świadomości własnego ciała;
  • doskonalenie koncentracji podczas działania;
  • rozwijanie aktywności ruchowej i koordynacji słuchowo-ruchowej;
  • rozwijanie mowy;
  • kształtowanie właściwych zachowań wobec zwierząt domowych;
  • rozwijanie umiejętności formułowania wniosków;
  • rozwijanie sprawności manualnej;
  • zapoznanie z wybranymi urządzeniami wykorzystywanymi w gospodarstwie domowym dawniej i dziś;
  • doskonalenie umiejętności eksperymentowania i przewidywania;
  • doskonalenie umiejętność tworzenia symetrycznych wzorów;
  • zapoznanie z polskimi legendami;
  • odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 0, 5, 6;
  • rozwijanie umiejętności liczenia;
  • rozwijanie poczucia rytmu
  • rozwijanie zainteresowania kulturą ludową;
  • zapoznanie z wyglądem polskich strojów ludowych;
  • zapoznanie z postaciami znanych Polek i Polaków;
  • utrwalenie wiadomości na temat Polski;
  • uświadamianie dzieciom ich praw i obowiązków;
  • rozwijanie zdolności właściwej reakcji na ustalone sygnały;
  • rozwijanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi;
  • rozróżnianie i nazywanie różnych emocji;
  • kształtowanie orientacji przestrzennej;
  • posługiwanie się symbolami przy określaniu kierunków;
  • dokonywanie oceny zachowań sprzyjających lub zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu
  • rozwijanie prawidłowej postawy podczas ćwiczeń;
  • poznawanie przedmiotów służących do utrzymywania czystości, opisywanie ich zastosowania;
  • zapoznanie z akcesoriami niezbędnymi do bezpiecznej jazdy na rowerze;
  • nazywanie symboli i znaków, wyjaśnianie ich znaczenia,
  • rozwijanie poczucia bycia częścią grupy

 

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO–DYDAKTYCZNEJ NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK

 

 Tematy:

  1. Idzie jesień… przez ogród i sad
  2. Idzie jesień… do zwierząt
  3. Skąd mamy te produkty?
  4. Idzie jesień… z deszczem

 

 Treści programowe:

  • wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
  • liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
  • czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej;
  • nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii: prostych, pionowych, poziomych
    i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);
  • rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
  • wzbogacenie wiadomości na temat życia i zwyczajów wybranych zwierząt;
  • podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;
  • rozszerzanie doświadczeń i wiedzy na temat otaczającej rzeczywistości (z różnych dziedzin życia człowieka) – odpowiadanie na pytania, np.: Do czego to służy? Skąd się to wzięło? Dlaczego to się porusza?
  • układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń;
  • poznawanie etapów otrzymywania wybranych produktów, przedmiotów, np. cukru, papieru, chleba, z wykorzystaniem literatury, filmu;
  • rozwijanie myślenia twórczego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie;
  • poznawanie pracy osób wykonujących wybrane zawody,
  • odkrywanie zapisu cyfrowego liczb: 1,2, 3, 4;
  • rozwijanie orientacji na płaszczyźnie.
  • rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter;
  • czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej;
  • wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań.

 

 

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO–DYDAKTYCZNEJ NA MIESIĄC
WRZESIEŃ

Tematy:

  1. To jestem ja
  2. Moja grupa
  3. Moja droga do przedszkola
  4. Idzie jesień… przez las, park

 

Treści programowe:

  • inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
  • wyjaśnienie roli zmysłów w życiu człowieka;
  • rysowanie z wyobraźni;
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów);
  • orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.;
  • rozwijanie myślenia twórczego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie;
  • nazywanie źródeł dźwięków;
  • poprawne wypowiadanie się w czasach przyszłym i przeszłym;
  • formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
  • wykazywanie się inicjatywą w sytuacjach nowych, nieznanych;
  • samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
  • wykorzystywanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;
  • szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach;
  • czynne uczestniczenie w ustalaniu reguł i zasad współżycia w grupie.
  • wskazywanie kierunków od osi własnego ciała, stosowanie określeń: lewa, prawa, z przodu, z tyłu, z boku;
  • określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: na prawo od, na lewo od;
  • posługiwanie się umownymi znakami, np. strzałkami, w zabawach tropiących;
  • nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter.
  • wyjaśnianie zjawiska usychania liści;
  • wyjaśnianie podziału drzew na liściaste i iglaste;
  • poznawanie wybranych przedstawicieli grzybów jadalnych (borowik, pieprznik jadalny, maślak) i grzybów niejadalnych (np. muchomor sromotnikowy);
  • wymienianie potraw i przetworów sporządzonych z grzybów na podstawie wiadomości własnych.