TEMATY MIESIĄCA – LUTY
- Wspaniałe zabawy na śniegu
- Baśnie, bajki, bajeczki
- Kosmiczne tajemnice
- W dziecięcym laboratorium
W POSZCZEGÓLNYCH TYGODNIACH DZIECI:
− wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej „Igloo”
− będą brały udział w zimowych eksperymentach
− będą tworzyły zamarznięte bańki mydlane
− wysłuchają i nauczą się piosenki „Zimowe zabawy”, będą improwizować przy muzyce
− będą przeliczać w dostępnym dla siebie zakresie
− dowiedzą się, jaki jest prawidłowy ubiór do zabawy na śniegu
− obejrzą reprodukcje malarskie obrazów związanych z zimą
− dowiedzą się, jakie są sporty zimowe
− odkryją literę w, W w toku zabaw
− będą uczestniczyć w zabawach z kodowaniem
− wykonają pracę plastyczną „Sportowa pani Zima”
− wysłuchają opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby „Stare baśnie”
− będą wzbogacać słownictwo
− wysłuchają i nauczą się piosenki „Bajkowe marzenia”
− będą oglądać książeczki i baśnie
− dowiedzą się jak wygląda litera g, G
− poznają liczbę 8, będą rozwijać umiejętność przeliczania w poznanym zakresie
− dowiedzą się, kto zajmuje się tworzeniem książki
− wykonają własną książeczkę
− będą rozwiązywać rebusy fonetyczne
− wezmą udział w konkursie wiedzy o książkach i baśniach
− wykonają pracę plastyczną „Zaczarowana książka”
− wysłuchają opowiadania Barbary Szelągowskiej Kosmiczna wyprawa
− wysłuchają zagadki i rymowanki Martyny Marzec
− wysłuchają i nauczą się piosenki Kosmiczne marzenia
− wykonają pracę plastyczną Przystanek Droga Mleczna
− dowiedzą się, jak wygląda litera p, P − poznają liczbę 9
− w grupach stworzą konstelacje gwiazd
− poznają nazwy planet Układu Słonecznego
− utrwalą wiedzę na temat pojazdów kosmicznych
− poznają ciekawostki związane z kosmosem
− wysłuchają wiersza Barbary Szelągowskiej „Niezwykłe miejsce”
− wezmą udział w zabawach logorytmicznych
− wykonają eksperymenty wspólnie z nauczycielem
− wysłuchają i nauczą się piosenki „Chmura w słoiku”
− wykonają i pomalują wulkany z masy solnej
− poszerzą wiedzę o magnesie
− zdobędą informacje na temat wulkanu
− zakodują drogę naukowca do laboratorium
− wykonają pracę plastyczną „Kolorowy wulkan”
Tematy miesiąca- STYCZEŃ
- Tak mija nam czas
- Zwierzęta zimą
- Kim są rodzice moich rodziców?
- Fryzjer, weterynarz czy lekarz?
W poszczególnych tygodniach dzieci dowiedzą się:
− wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej „Zegarek Eee tam oraz wiersza Agnieszki Galicy „Tydzień ma siedem dni”
− dowiedzą się, ile dni ma tydzień
− poznają literę s, S
− wysłuchają i nauczą się piosenki „Nie chcę być dorosły”
− poznają różne rodzaje kalendarzy
− poznają zawód zegarmistrza
− dowiedzą się, jakie narzędzia służą do pomiaru czasu
− wysłuchają opowiadania Stanisława Karaszewskiego „Dokarmianie ptaków”
oraz opowiadania Wiktorii Kowalskiej i Macieja Ciechomskiego „Pracownia malarska wiewiórki Zoi”
− będą tworzyć zdrobnienia od nazw ptaków
− dowiedzą się, jak się troszczyć o ptaki zimą
− poznają literę n, N
− wysłuchają i nauczą się piosenki „Rozmowy ptaków”
− dowiedzą się, że działanie matematyczne, w którym przybywa elementów, nazywa się dodawaniem
− wykonają odznakę dla leśniczego, wzbogacą wiedzę na temat pracy leśniczego
− poznają tropy wybranych zwierząt
− wzbogacą wiedzę o drzewach liściastych i iglastych
− wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej „Broda”
− wysłuchają wiersza Martyny Marzec „Czas z dziadkami”
− wysłuchają i nauczą się piosenki „Niezwykli dziadkowie”
− wykonają prace plastyczne Prezent dla babci, Prezent dla dziadka
− poznają literę b, B
− będą wykonywać zadania integrujące grupę
− dowiedzą się, kiedy obchodzony jest Dzień Babci, a kiedy Dzień Dziadka
− określą, dlaczego należy pomagać osobom starszym
− utrwalą przeliczanie w zakresie 7, użyją pojęć: mniej, więcej, tyle samo w zadaniach matematycznych
− powiedzą, jak można spędzać czas z babcią i dziadkiem
− będą nazywać wymarzone zawody
− wezmą udział w zabawach orientacyjno-porządkowych
− wysłuchają wiersza Agaty Widzowskiej „Zapracowani rodzice”
− wykonają księgę zawodów
− dowiedzą się, kim z zawodu są ich bliscy
− narysują bliskich podczas wykonywania pracy
− dowiedzą się, czym zajmują się wybrane zawody
− wysłuchają i nauczą się piosenki „Mogę wszystko”
− będą poznawać akcesoria i przyrządy potrzebne do pracy
− będą poznawać dawne zawody i te współczesne
− wypowiedzą się na temat, kim chcą być w przyszłości
− narysują wymarzony zawód, wykonają pracę plastyczną „W przyszłości będę…”
Tematy miesiąca – grudzień
- Odwiedziny Mikołaja
- Zima coraz bliżej
- Magia świąt
- Zabawki
W poszczególnych tygodniach dzieci dowiedzą się:
- wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej Prawda czy kłamstwo?
- narysują prezent dla Mikołaja
- poznają literę l, L w toku zabaw
- wysłuchają piosenki Mikołajowa piosenka i ją zaśpiewają
- wezmą udział w zabawie, w której wcielą się w pomocników Mikołaja pracujących w fabryce prezentów
- dowiedzą się, dlaczego warto się dzielić
- dowiedzą się, kim jest wolontariusz
- zapoznają się z różnymi formami pomocy potrzebującym
- zapoznają się z tradycjami mikołajkowymi w wybranych krajach
- wysłuchają wiersza Anny Banaś Zima biała oraz opowiadania Wiktorii Kowalskiej i Macieja Ciechomskiego Nietrafiony prezent Zoi
- podadzą przeciwieństwa do wybranych wyrazów
- wymienią oznaki zimy
- poznają literę y, Y
- wysłuchają i nauczą się piosenki Zima
- rozwiną umiejętność zadawania pytań
- poznają liczbę 0
- rozwiną umiejętność tworzenia opisów
- wykonają pracę plastyczną Bałwanki w nausznikach
- wykonają pracę plastyczną Biała zima
- rozwiną umiejętność tworzenia kodu
- wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej Święta w Wenezueli oraz fragmentu wiersza Barbary Ostrowskiej Gwiazdka
- dowiedzą się, jak przygotowujemy się do świąt Bożego Narodzenia
- poznają literę r, R
- wysłuchają piosenki Świąteczne życzenia i ją zaśpiewają, wysłuchają kolęd
- poznają tradycje związane ze świętami Bożego Narodzenia –
- dowiedzą się, w jaki sposób ludzie przesyłają sobie życzenia
- odkryją zapis cyfrowy liczby 7 –
- poznają potrawy wigilijne
- wykonają stroik świąteczny, wspólnie ubiorą choinkę –
- ułożą własne życzenia świąteczne
- będą uczestniczyły w wigilii przedszkolnej
- zapoznają się z tradycjami bożonarodzeniowymi
- wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej Kapsuła czasu
- wysłuchają piosenki Moje zabawki
- wykonają pracę plastyczną Zabawki w przyszłości
- będą opowiadać o swoich zabawkach
- będą rysować swoją ulubioną zabawkę oraz zabawkę, którą chciałyby mieć
- dowiedzą się, jak ważne jest dbanie o własne i cudze rzeczy
- dowiedzą się, jak powstaje pluszowy miś, poznają znane misie
- utrwalą przeliczanie elementów w dostępnym dla siebie zakresie
- dowiedzą się, jakimi zabawkami bawiono się kiedyś
- będą rozwijać myślenie logiczne podczas zabaw z kodowania
- będą brać udział w zabawach integrujących grupę
Tematy miesiąca – listopad
- A deszcz pada i pada…
- Co powinienem wiedzieć o Polsce
- Zdrowie naszym skarbem
- Co ułatwia prace w domu?
W poszczególnych tygodniach dzieci :
- wysłuchają wiersza Jadwigi Koczanowskiej Listopad oraz opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby Niezwykła podróż kropel
- poznają literę i, I w toku zabaw
- wysłuchają piosenki Kłótnia kaloszy i ją zaśpiewają
- będą malować krople deszczu na kartka
- wezmą udział w zabawie ruchowej połączonej z czytaniem
- odkryją zapis cyfrowy liczby 5
- będą ozdabiać parasole według instrukcji wezmą udział w eksperymencie
- dowiedzą się, czym jest skraplanie i parowanie
- wykonają pracę plastyczną Deszczowe kompozycje
- wysłuchają legendy o smoku wawelskim w opracowaniu Marzeny Czarnowskiej-Mazurek oraz opowiadania Wiktorii Kowalskiej
i Macieja Ciechomskiego Trudny dzień wiewiórki Zoi − dowiedzą się, kim był Szewczyk Dratewka - poznają literę t, T w toku zabaw
- wysłuchają piosenki To jest Polska i ją zaśpiewają
- będą rozwijać słownictwo
- zbudują pociąg z literami
- odkryją zapis cyfrowy liczby 6
- nauczą się podstawowego kroku poloneza i go zatańczyć
- zapoznają się z wyglądem strojów ludowych
- zapoznają się z postaciami znanych Polaków i Polek
- wykonają pracę plastyczną Narodowe Święto Niepodległości
- wysłuchają wiersza Anny Banaś Ruch to zdrowie
- wysłuchają zagadek Martyny Marzec
- wysłuchają wiersza Anny Banaś Ruch to zdrowie
- wysłuchają i nauczą się piosenki W zdrowym ciele zdrowy duch
- wykonają pracę plastyczną Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka
- utrwalą wiedzę na temat roli ruchu w życiu człowieka
- będą klasyfikować produkty ze względu na kryterium: zdrowe-niezdrowe
- utrwalą wiedzę na temat piramidy zdrowia
- utrwalą określenia: krótki, długi, najdłuższy
- utrwalą wiedzę na temat praw i obowiązków dziecka
- wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej Elektryczny sen
- wysłuchają i nauczą się piosenki Domowe sprzęty elektryczne
- wykonają pracę plastyczną Urządzenia przyszłości
- poznają literę k, K
- rozwiążą zagadki o urządzeniach elektrycznych
- poznają urządzenia używane dawniej
- poszerzą słownictwo dotyczące urządzeń elektrycznych
- poznają wskazówki na temat korzystania z urządzeń elektrycznych
- poznają różne źródła energii
- rozwiną wiedzę na temat nowoczesnych technologii
Tematy miesiąca – październik
- Jesień w sadzie i w ogrodzie
- Zwierzęta jesienią
- Moja rodzina i mój dom
- Domowi ulubieńcy
W poszczególnych tygodniach dzieci:
- Wymyślą dla siebie owocowe imiona
- zaprojektują warzywno-owocowy koktajl wspólnie z kolegami i koleżankami
- wysłuchają opowiadania Agaty Widzowski Smaczki zgadywaczki, wiersza Jadwigi Koczanowskiej W jesiennym ogrodzie, wiersza Małgorzaty Skrobacz Kosz warzyw
- poznają literę o, O w toku zabaw
- wysłuchają zagadek i podadzą ich rozwiązania
- wysłuchają piosenki Zbiory z sadu i ogrodu i ją zaśpiewają
- odkryją zapis cyfrowy liczb 1 i 2
- wykonają pracę plastyczną Jesienny koszyk
- wysłuchają opowiadania Stanisława Karaszewskiego Przygotowanie zwierząt do zimy oraz opowiadania Wiktorii Kowalskiej i Macieja Ciechomskiego Kłótnia w piaskownicy
- rozwiną umiejętność zadawania pytań
- poznają literę a, A
- wysłuchają i nauczą się piosenki Jesienna zagadka
- wzbogacą wiadomości o przygotowaniach zwierząt do zimy
- poznają cyfrę 3
- nauczą się wierszyka na pamięć
- wykonają pracę plastyczną Tekturowy jeż
- wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej Sobota – imieniny kota
- wysłuchają wiersza Martyny Marzec Członkowie mojej rodziny
- wysłuchają i nauczą się piosenki Moja rodzina
- wykonają pracę plastyczną Portret mojej rodziny
- dowiedzą się, jak wygląda litera m, M
- poznają trójkąt
- nauczą się wybranej zwrotki wiersza na pamięć
- stworzą piosenkę o członkach rodziny
- wysłuchają wiersza Agaty Widzowskiej List do zwierząt z Afryki
- poznają literę e, E
- wysłuchają i nauczą się piosenki Moje zwierzątka
- wzbogacą swoją wiedzę na temat wyglądu, zwyczajów i życia zwierząt domowych
- odkryją zapis cyfrowy liczby 4
- poznają sposoby prawidłowej opieki nad zwierzętami
TEMATYKA ZAJĘĆ MIESIĄC WRZESIEŃ
I – W PRZEDSZKOLU
W tym tygodniu dzieci:
- Wysłuchają opowiadania M. Czarnowskiej-Mazurek „Pamiątki
z wakacji” oraz opowiadania A.Widzowskiej „Leśne centrum nauki”
- Nauczą się piosenki „Do przedszkola”
- Podzielą się swoimi wspomnieniami z wakacji
- Stworzą kodeks grupowy
- Zapoznają się z nową salą i kącikami tematycznymi
- Poznają zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas spacerów i zabaw na świeżym powietrzu
- Zapoznają się z kodowaniem
II – OTO JA
W tym tygodniu dzieci:
- Będą rozwijać świadomość, że każdy jest inny
- Wysłuchają: wiersza A.Widzowskiej „ Jaki jestem” oraz opowiadania
- Kowalskiej i M. Ciechomskiego „ Zagubiona przytulanka”
- Opowiedzą, co lubią
- Będą porównywać wygląd swój i rówieśników
- Opowiedzą o swoich zainteresowaniach
- Będą rozwijać orientację przestrzenną
III – MOJA DROGA DO PRZEDSZKOLA
W tym tygodniu dzieci:
- Wysłuchają opowiadania S. Karaszewskiego „Skrzyżowanie bez świateł
- Wysłuchają wiersza J. Koczanowskiej „ Uliczne sygnały” oraz wiersza M. Marzec „ Kolorowe znaki”
- Utrwalą prawidłowy sposób przejścia przez jezdnię z pasami
- Poznają znaki drogowe i numery alarmowe
VI – JESIEŃ W PARKU I LESIE
W tym tygodniu dzieci:
- Wysłuchają opowiadania S. Karaszewskiego „ Liściobranie”
- Dowiedzą się gdzie możemy zaobserwować oznaki jesieni
- Ułożą jesienne rytmy z materiału przyrodniczego
- Dowiedzą się, które grzyby są jadalne, a które nie
- Wysłuchają i nauczą się piosenki „ Idzie jesień poprzez świat”
- Poznają wygląd liści klonu, kasztanowca, dębu i leszczyny
- Wykonają jesienną kompozycję z materiału przyrodniczego