TEMATYKA: LISTOPAD
- Co powinienem wiedzieć o Polsce.
- Jesienna szaruga.
- Zdrowie naszym skarbem.
- Co ułatwia prace w domu?
Treści programowe:
- Rozwijanie poczucia przynależności narodowej
- Stosowanie zwrotów: Jestem Polakiem. Mieszkam w Polsce. Mówię po polsku
- Podawanie nazwy naszego kraju, symboli narodowych: flagi, godła, hymnu
- Nazywanie największych rzek Polski – Wisły i Odry, morza – Bałtyku, gór – Tatr oraz większych miast Polski
- Poznawanie legend, opowiadań, wierszy dotyczących historii państwa polskiego, np. jego powstania
- Poznawanie ważniejszych wydarzeń z życia Polski,
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np.: padającego deszcz
- obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie
- oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu
- rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała
- spożywanie zdrowej żywności: warzyw, owoców, mięsa, nabiału (ograniczanie spożycia słodyczy, chipsów), picie kompotów, soków (ograniczanie napojów gazowanych)
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku − przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie w spacerach, zabawach
- sygnalizowanie nauczycielowi złego samopoczucia
- poznawanie wybranych urządzeń gospodarstwa domowego
- dostrzeganie roli urządzeń gospodarstwa domowego w ułatwianiu pracy ludziom − poznawanie zasad działania wybranych urządzeń, np.: odkurzacza, miksera, zasad bezpiecznego korzystania z nich
TEMATYKA: PAŹDZIERNIK
- Jesień w sadzie, w ogrodzie.
- Zwierzęta jesienią.
- Moja rodzina i mój dom.
- Domowi ulubieńcy.
Treści programowe:
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- obserwowanie środowiska − przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie
- rozwijanie mowy – utrwalenie informacji o owocach,
- rozpoznawanie wybranych owoców po wyglądzie, kształcie, smaku,
- rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw,
- rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu
- spożywanie zdrowej żywności: warzyw, owoców,
- rozwijanie umiejętności przeliczania w zakresie 4,
- porównywanie liczebności zbiorów.
- rozwijanie umiejętności tanecznych,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- dbanie o porządek na stanowisku pracy
- wzbogacanie wiedzy dzieci na temat przygotowań zwierząt do zimy,
- pokazywanie na wybranych przykładach (np. jeża, wiewiórki, bociana), jak zwierzęta przygotowują się do nadchodzącej zimy (odlatują do Afryki, gromadzą zapasy, zasypiają)
- rozwijanie umiejętności segregowania,
- podawanie informacji, jak ma na imię mama, jak ma na imię tata;
- nazywanie członków bliższej i dalszej rodziny, np.: mama, tata, brat, siostra, ciocia, babcia, dziadek, wujek;
- stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
- określanie miejsca zamieszkania (miasto, wieś);
- zapoznanie dzieci z ich prawami i obowiązkami,
- odpowiadanie na pytania,
- utrwalenie nazw zwierząt domowych,
- zapoznanie z zawodem weterynarza.
- zapoznanie dzieci, czym jest i jaką funkcję pełni schronisko,
- zapoznanie ze sposobami opiekowania się zwierzętami domowymi.
TEMATYKA: WRZESIEŃ
- W przedszkolu.
- O to ja.
- Moja droga do przedszkola.
- Jesień w parku, w lesie.
Treści programowe:
- swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
- wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
- rozwijanie mowy, zachęcanie do udziału w aktywnym słuchaniu opowiadania.
- mówienie o swoich potrzebach;
- odpowiadanie na pytania;
- dzielenie się swoimi przeżyciami;
- nawiązywanie relacji rówieśniczych.
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- zapoznanie z zasadami obowiązującymi w przedszkolu
- rozwijanie sprawności manualnej
- rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała,
- poznawanie nazw części ciała
- określanie swoich cech fizycznych: wzrost (w odniesieniu do innych), kolor włosów, kolor oczu;
- ilustrowanie piosenki ruchem,
- usprawnianie aparatu artykulacyjnego
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego w drodze do przedszkola i do domu
- utrwalenie kolorów na sygnalizatorze świetlnym
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania koła wśród innych figur,
- rozwijanie umiejętności układania rytmów
- poznawanie znaczenia udzielania pierwszej pomocy
- określanie zawartości apteczki pierwszej pomocy
- obserwowanie środowiska przyrodniczego, zwracanie uwagi na cechy charakterystyczne nowej pory roku „ Jesieni”
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych