Plan Pracy Grupy 4c

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE NA STYCZEŃ 2025

TEMATY KOMPLEKSOWE

  1. NOWY ROK – MIJA CZAS
  2. ZIMOWA OLIMPIADA PRZEDSZKOLAKÓW
  3. Z PAMIĘTNIKA BABCI I DZIADKA
  4. EKSPERYMENTY WODĄ I ŚNIEGIEM

OBSZAR FIZYCZNY

  1. Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez aktywny udział w zabawach rytmicznych, muzycznych i naśladowczych.
  2. Doskonalenie sprawności ruchowej poprzez aktywny udział w ćwiczeniach gimnastycznych, grach i zabawach ruchowych.
  3. Kształtowanie umiejętności utrzymywania prawidłowej postawy ciała podczas różnych aktywności.
  4. Doskonalenie umiejętności utrzymywania prawidłowej postawy ciała podczas różnych aktywności.
  5. Uświadomienie dzieciom wpływu aktywności fizycznej, hartowania i zdrowego odżywiania na stan zdrowia, prawidłowy rozwój i samopoczucie.
  6. Wdrażanie do reagowania odpowiednim ruchem na polecenie nauczyciela.
  7. Wdrażanie do sprawnego i bezpiecznego posługiwania się przyborami i narzędziami.
  8. Wdrażanie do sprawnego i bezpiecznego posługiwania się nożyczkami ( wycinanie po liniach prostych, łamanych, falistych, kolistych).
  9. Doskonalenie sprawności manualnej przy wykonywaniu różnorodnych prac plastyczno-technicznych i konstrukcyjnych.
  10. Wyrabianie umiejętności reagowania na umowne sygnały.

OBSZAR EMOCJONALNY

  1. Wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole i podporządkowania się określonym zadaniom i czynnościom do wykonania.
  2. Kształtowanie postawy poszanowania opinii i poglądów innych osób, niezależnie od sądów i przekonań własnych.
  3. Kształtowanie umiejętności cieszenia się z wygranej.
  4. Kształtowanie odporności emocjonalnej, a w szczególności radzenia sobie z przegraną oraz okazywania radości z wygranej innych,
  5. Kształtowanie umiejętności czekania na swoją kolej.
  6. Kształtowanie uczucia przywiązania, szacunku i wdzięczności dla dziadków.
  7. Uczenie się czerpania radości ze sprawiania innym niespodzianek z okazji ich święta.
  8. Wzmacnianie więzi rodzinnych poprzez wspólne przeżywanie przyjemności i radości.
  9. Nabywanie wiary we własne możliwości i siły.
  10. Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych.
  11. Rozbudzanie zainteresowań otaczającym światem.
  12. Rozwijanie ciekawości poznawczej oraz chęci odkrywania tajemnic przyrody poprzez eksperymentowanie.

OBSZAR SPOŁECZNY

  1. Ćwiczenie umiejętności planowania czasu.
  2. Kształtowanie postawy uważnego słuchania innych, unikania ich oceniania.
  3. Rozwijanie postawy współdziałania jako podstawy budowania współpracy.
  4. Kształtowanie umiejętności pracy i zabawy w grupie.
  5. Kształtowanie świadomości własnej roli społecznej w rodzinie ( prawa – obowiązki) oraz ról innych członków rodziny.
  6. Wyrabianie umiejętności współdziałania w zespole ( podporządkowanie się określonym zasadom, podział ról i przydzielenie określonych zadań, czynności do wykonania).
  7. Wyzwalanie inicjatywy w działaniu i współtworzeniu imprezy dla dziadków.
  8. Wdrażanie do zachowania porządku i ładu na własnym stanowisku pracy.
  9. Wdrażanie do samodzielnego przygotowania przyborów i materiałów do zajęć.

OBSZAR POZNAWCZY

  1. Wdrażanie do poprawnego posługiwania się pojęciami dotyczącymi następstwa czasu ( wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, wieczorem, w tym nazwami pór roku, nazwami dni tygodnia i miesięcy).
  2. Usystematyzowanie wiedzy dzieci na temat zjawisk atmosferycznych ( elementy pogody, zjawiska charakterystyczne dla pór roku).
  3. Wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter.
  4. Wdrażanie do czytania globalnego ( nazwy dni tygodnia, nazwy miesięcy).
  5. Poznanie drukowanych i pisanych liter „B”, „b”, „N’, „n”, „C”, „c”, „P”, „p”.
  6. Doskonalenie syntezy i analizy słuchowo-wzrokowej, niezbędnej do nauki czytania ( w obrębie zdań, wyrazów, sylab i głosek).
  7. Kształtowanie umiejętności przyporządkowania każdej głosce, odpowiadającej jej litery, w miarę poznawania kolejnych liter.
  8. Kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem krótkich tekstów, opartych na poznanych literach.
  9. Rozwijanie umiejętności odczytywania rebusów literowo-obrazkowych i sylabowo-obrazkowych.
  10. Tworzenie sylab, wyrazów z ruchomego alfabetu.
  11. Kształtowanie umiejętności pisania znaków litero podobnych po śladzie poznanych liter.
  12. Rozwijanie umiejętności zadawania pytań i odpowiadania na pytania.
  13. Wnioskowanie na podstawie zagadek słownych.
  14. Wdrażanie do sprawnego posługiwania się pojęciami odnoszącymi się do orientacji przestrzennej, kierunkowej i cech wielkościowych.
  15. Rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania na konkretach.
  16. Doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 9 ( w przód i wspak).
  17. Doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 9.
  18. Doskonalenie przeliczania i porównywania liczebności zbiorów ( o tyle więcej, o tyle mniej, tyle samo).
  19. Doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według podanej cechy.
  20. Rozwijanie zainteresowań badawczych.
  21. Uczenie cierpliwości oraz umiejętności właściwego planowania swoich działań by eksperyment się udał.
  22. Kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków z obserwowanych zjawisk fizycznych.
  23. Zapoznanie z pojęciami: pieniądz, moneta, banknot, waluta.
  24. Poznanie polskich monet i banknotów.
  25. Usprawnianie umiejętności liczenia przedmiotów w sytuacjach praktycznych, w zabawie.
  26. Wdrażanie do uczestnictwa w zabawach dydaktycznych z elementami kupowania i sprzedawania.
  27. Rozumienie znaczenia umiejętności posługiwania się pieniędzmi.
  28. Utrwalanie cyfr 0 – 9 i znaków matematycznych „<„, „>”, „=”.
  29. Rozwijanie zainteresowań technicznych i fizycznych – poznawanie właściwości niektórych ciał i substancji.
  30. Budowanie czynnego i biernego słownika dziecka ( nazwy zimowych dyscyplin sportowych, nazwy odzieży sportowej).
  31. Uwrażliwienie na różne elementy muzyki i dynamikę, tempo, rytm.
  32. Poznawanie i stosowanie podczas aktywności twórczej nowatorskich technik plastycznych.
  33. Aktywizowanie do podejmowania działalności plastycznej.
  34. Rozwijanie umiejętności wokalnych, recytatorskich i tanecznych.
  35. Wdrażanie do zdobywania wiadomości o otaczającej rzeczywistości przyrodniczej ( obserwacja pogody).

 

 

Grudzień


1. Moja rodzina.
2. Jak być dobrym dla innych.
3. Boże Narodzenie- część 1.
4. Boże Narodzenie- część 2.

Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne:
Dziecko:
Obszar fizyczny
-wyrabianie umiejętności reagowania na umowne sygnały
-wdrażanie do sprawnego i bezpiecznego posługiwanie się nożyczkami – wycinania po liniach różnego kształtu
-doskonalenie sprawności manualnej przy wykonywaniu różnorodnych prac plastyczno-konstrukcyjnych
-rozwijanie sprawności ruchowej poprzez udział w zabawach ruchowych, muzycznych, naśladowczych
-kształtowanie umiejętności utrzymywania prawidłowej postawy ciała podczas podejmowania prób pisania i kreślenia znaków literopodobnych
Obszar społeczny
-nazywanie i rozpoznawanie wartości związanych z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi w rodzinie (miłość, wdzięczność, troska, opieka, bezpieczeństwo, odpowiedzialność za innych, poświęcenie itp.)
-wdrażanie do respektowania norm społecznych wynikających z przynależności do rodziny (normy wynikające z praw i obowiązków dziecka)
-kształtowanie postaw prospołecznych (pomaganie słabszym i potrzebującym – ludziom i zwierzętom)
-rozwijanie umiejętności pracy w parze i w grupie
Obszar emocjonalny
-kształtowanie uczucia przywiązania oraz okazywania szacunku i wdzięczności bliskim
-budowanie i wzmacnianie serdecznych relacji ze swoją rodziną
-budowanie wiedzy o tym, co sprawia, że ktoś jest nam bliski, i co robią bliscy, aby było nam z nimi dobrze
-rozwijanie umiejętności wyrażania uczuć i emocji w społecznie akceptowany sposób
-rozwijanie postawy współdziałania jako podstawy budowania współpracy, nawiązywanie dobrych i szczęśliwych relacji z innymi ludźmi
-wywołanie radosnego nastroju, spowodowanego zbliżającymi się świętami i obecnością bliskich osób
-wzmacnianie więzi emocjonalnej w grupie przedszkolnej
-kształtowanie umiejętności obdarowywania innych przemyślanymi prezentami, adekwatnymi do możliwości dziecka
-rozwijanie współczucia i empatii – uwrażliwienie na potrzeby ludzi i zwierząt
-poznanie wartości moralnych: dobroci, miłości, skromności, pomagania innym oraz uczuć: wstydu, zażenowania
-kształtowanie umiejętności zadość uczynienia za wyrządzone krzywdy i urazy
-wywołanie radosnego nastroju, spowodowanego zbliżającymi się świętami i obecnością bliskich osób
Obszar poznawczy
-wdrażanie do formułowania wypowiedzi w formie zdań
-zapoznanie z drukowaną i pisaną literą „D”, „d”  

 

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE – LISTOPAD 2024r.

TEMATY KOMPLEKSOWE:

  1. Poznajemy świat wokół nas.
  2. Jestem Polką, jestem Polakiem.
  3. Dawno, dawno temu w Polsce.
  4. Niesamowita podróż w czasie.

OBSZAR FIZYCZNY

  1. Aktywny udział w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych.
  2. Wdrażanie do aktywnego i poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych.
  3. Kształtowanie sprawności fizycznej, zwinności, koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas ćwiczeń gimnastycznych i zabaw ruchowych.
  4. Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez aktywny udział w ćwiczeniach i zabawach ruchowych i naśladowczych.
  5. Wdrażanie do przestrzegania zasad fair play podczas zabaw z elementem rywalizacji.
  6. Kształtowanie umiejętności utrzymywania prawidłowej postawy ciała podczas różnych aktywności.

OBSZAR SPOŁECZNY

  1. Kształtowanie pożądanych zachowań (bezpieczeństwo w kontaktach z przyrodą (rośliny, zwierzęta).
  2. Wdrażanie do poszanowania przyrody ożywionej i nieożywionej.
  3. Kształtowanie uczuć patriotycznych.
  4. Rozbudzanie poczucia przynależności narodowej.
  5. Wdrażanie do poszanowania symboli narodowych.
  6. Kształtowanie poczucia przynależności do Europy.

OBSZAR EMOCJONALNY

  1. Rozwijanie postawy współdziałania jako podstawy budowania współpracy.
  2. Ukazywanie możliwości czerpania radości ze wspólnego działania i efektów wspólnej pracy.
  3. Budowanie emocjonalnego stosunku do świata przyrody.
  4. Kształtowanie umiejętności wyrażania własnych doznań i przeżyć w kontaktach ze sztuką.
  5. Budowanie uczucia miłości i przywiązania do własnej ojczyzny.
  6. Budowanie szacunku do mądrości ludowych przekazywanych w legendach.

OBSZAR POZNAWCZY

  1. Wzbogacanie wiedzy na temat swojego kraju i jego stolicy.
  2. Rozpoznawanie godła, hymnu, barw narodowych Polski.
  3. Zaznajamianie z miejscami ( Kraków, Warszawa, Toruń, Wrocław), postaciami, wydarzeniami historycznymi, mającymi ważne znaczenie dla naszego kraju.
  4. Rozwijanie umiejętności słuchania, zadawania pytań i odpowiedzi na pytania.
  5. Doskonalenie umiejętności budowania wypowiedzi na określony temat.
  6. Rozwijanie logicznego myślenia przez odróżnianie elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości.
  7. Rozwijanie słuchu fonematycznego.
  8. Wdrażanie do uważnego słuchania.
  9. Doskonalenie umiejętności opowiadania usłyszanego tekstu.
  10. Wdrażanie do formułowania wypowiedzi w formie zdań.
  11. Wdrażanie do czytania globalnego ( nazwy miast, postaci itp.).
  12. Rozbudzanie zainteresowań czytaniem.
  13. Zapoznanie z literami drukowanymi i pisanymi („L”, „l”, „U”, „u”. „T”, „t”, „K”, „k”).
  14. Wdrażanie do czytania sylab i wyrazów utworzonych z poznanych liter.
  15. Kształtowanie umiejętności pisania znaków literopodobnych po śladzie poznanych liter.
  16. Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, porządkowania zdarzeń w legendzie, według kolejności (poprawne stosowanie zwrotów i wyrażeń, dotyczących czasu: wcześniej, najpierw, potem, później, następnie, po tym, przedtem).
  17. Poznanie obrazu graficznego liczb (5 6, 7).
  18. Doskonalenie umiejętności przeliczania w wymienionym wyżej zakresie.
  19. Doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi.
  20. Doskonalenie umiejętności przeliczania, porównywania liczebności zbiorów.
  21. Dodawanie i odejmowanie na konkretach.
  22. Kształtowanie umiejętności mierzenia długości przedmiotów za pomocą różnych miar.
  23. Rozbudzanie zainteresowania pisaniem poznanych liter i cyfr.

 

         

 

Październik


1. Taniec jesiennych kolorów.
2. Książka kucharska prosto z natury.
3. Jak dbamy o nasze zdrowie?
4. Odkrywamy sekrety przyrody jesienią- część 1.
5. Odkrywamy sekrety przyrody jesienią- część 2.

Zamierzenia wychowawczo- dydaktyczne: Dziecko:
Obszar fizyczny
-kształtowanie umiejętności swobodnego, spontanicznego poruszania się w rytm muzyki lub zgodnie z podanym opisem lub narracją
-kształtowanie zwinności, zręczności, szybkości, wytrzymałości
-wdrażanie do podjęcia zdrowej rywalizacji
-wdrażanie do poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych
-wdrażanie do utrzymania prawidłowej pozycji ciała w różnych sytuacjach
-wdrażanie do używania chwytu pisarskiego podczas rysowania i kolorowania
-wdrażanie do sprawnego i bezpiecznego posługiwania się nożyczkami
-rozwijanie samodzielności w zakresie czynności higienicznych (korzystanie z toalety, mycie rąk, mycie zębów)
-kształtowanie zręczności, zwinności, równowagi, orientacji oraz koordynacji ruchowej podczas zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych
-poznanie wartości zdrowego odżywiania się w kontekście zdrowego trybu życia
-rozwijanie motoryki małej – manipulowanie bardzo małymi przedmiotami, wycinanie i lepienie z plasteliny
-kształtowanie sprawności fizycznej, zwinności i koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas ćwiczeń gimnastycznych i zabaw muzyczno-ruchowych
Obszar emocjonalny
-rozwijanie zdolności do odczuwania wewnętrznego zadowolenia z dobrze wykonanego zadania
-kształtowanie umiejętności wyrażania własnych stanów emocjonalnych w różnych formach (społecznie akceptowanych) – werbalnych i niewerbalnych
-doskonalenie umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi
-wdrażanie do respektowania cudzych emocji
-rozróżnianie emocji przyjemnych i nieprzyjemnych
-rozwijanie wytrwałości w kończeniu zadań i pokonywaniu trudności
-kształtowanie umiejętności wyrażania własnych doznań i przeżyć w kontaktach ze sztuką
-budzenie emocjonalnego stosunku do świata przyrody
Obszar społeczny
-rozwijanie samodzielności w przygotowaniu przyborów i materiałów do zajęć
-wdrażanie do odpowiedzialnego, sumiennego i rzetelnego wykonywania podejmowanych zadań i obowiązków
-wdrażanie do odpowiedzialnego wypełniania obowiązków dyżurnego
-rozwijanie świadomości przynależności do grupy przedszkolnej
-doskonalenie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec kolegów, koleżanek i dorosłych w różnych sytuacjach
-budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych w zabawie i podczas pracy w grupach (umiejętność czekania, w tym czekania na swoją kolej, umiejętność wygrywania i przegrywania)
-rozwijanie umiejętności zgodnej współpracy w zespole nad wspólnym projektem plastycznym
-rozwijanie zainteresowań muzycznych, ruchowych i plastycznych

-kształtowanie pożądanych zachowań (bezpieczeństwo) w kontaktach z przyrodą (rośliny, zwierzęta)
-wdrażanie do poszanowania przyrody ożywionej i nieożywionej
Obszar poznawczy
-kształtowanie umiejętności przeprowadzania prostych doświadczeń, ich obserwowania oraz umiejętności wyciągania wniosków na podstawie wykonywanych i obserwowanych doświadczeń
-doskonalenie umiejętności obserwowania przyrody jesienią i dzielenia się swoimi spostrzeżeniami i przeżyciami
-wdrażanie do globalnego czytania
-rozwijanie umiejętności budowania i konstruowania z różnorodnych klocków i elementów konstrukcyjnych według podanego wzoru
-kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów spełniających podany warunek (wielkość, kolor, kształt), tworzenie zbiorów o takiej samej liczbie elementów, ustawianie elementów rosnąco i malejąco (od najmniejszego do największego)
-poznanie obrazu graficznego głoski „a” – litery „A”, „a”
-poznanie obrazu graficznego liczby „2”
-doskonalenie gry na przedszkolnych instrumentach perkusyjnych, rozpoznawanie ich brzmienia
-rozwijanie umiejętności pisania liter od strony lewej do prawej –staranne odtwarzanie kształtu wzorów i mieszczenie ich w wyznaczonych liniach
-doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania warzyw i owoców rodzimych i zagranicznych dostępnych w naszym kraju, wyodrębnianie charakterystycznych cech warzyw i owoców (kształt, barwa, smak i zapach)
-kształtowanie umiejętności sporządzania prostych potraw z warzyw i owoców
-bogacenie słownika biernego i czynnego poprzez poszerzanie zakresu i treści pojęć odnoszących się do zagadnień przyrodniczych i technicznych
-doskonalenie sprawności dokonywania bardziej złożonych czynności myślowych, jak: porównywanie, wyodrębnianie różnic i podobieństw, klasyfikowanie, analiza i synteza, wnioskowanie
-rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy sylabowej i głoskowej wyrazów
-poznanie obrazu graficznego głoski „e” – litery „E”, „e”
-doskonalenie umiejętności charakteryzowania postaci i zdarzeń w poznawanych utworach literackich
-kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania liter
-poznanie obrazu graficznego liczby „3”
-doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie 3
-rozwijanie znajomości pojęć matematycznych – trójkąt
-kształtowanie umiejętności rozpoznawania kształtu figur geometrycznych płaskich i klasyfikowania figur geometrycznych według kilku wybranych cech
-wdrażanie do posługiwania się pojęciami dotyczącymi następstwa czasu: „rano”, „południe”, „popołudnie”, „wieczór”, „wczoraj”, „dzisiaj”, „jutro”
-doskonalenie percepcji słuchowej, układanie własnych rytmów wizualnych i dźwiękowych
-poznanie obrazu graficznego głoski „i” – litery „I”, „i”
-rozwijanie umiejętności wygłaszania wiersza z pamięci
-konstruowanie wypowiedzi na podstawie ilustracji
-poznanie obrazu graficznego liczby „4”
-poznanie obrazu graficznego głoski „m” – litery „M”, „m”
-podejmowanie prób pisania w powiększonej liniaturze
-doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat
-poznanie obrazu graficznego liczby „5” ,doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 5 (liczebniki główne i porządkowe)
-rozpoznawanie monet (1 zł, 2 zł, 5 zł)           

 

ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE NA WRZESIEŃ 2024

 

TEMATY KOMPLEKSOWE

  1. Przedszkolaki – to my!
  2. Bezpieczne przedszkolaki zdobywają odznaki.
  3. Razem ciekawie spędzamy czas.
  4. Co lubi każdy z nas?

OBSZAR FIZYCZNY

  1. Rozwijanie aktywności dziecka w różnych formach i obszarach.
  2. Wdrażanie do sygnalizowania potrzeby odpoczynku lub potrzeby ruchu.
  3. Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez udział w zabawach rytmicznych, muzycznych i naśladowczych.
  4. Doskonalenie nawyków higieniczno-uulturalnych i sprawności samoobsługowych.
  5. Kształtowanie umiejętności utrzymywania prawidłowej postawy ciała podczas podejmowania pierwszych prób pisania.
  6. Rozwijanie sprawności motoryki małej.
  7. Wdrażanie do używania chwytu pisarskiego.
  8. Aktywny udział w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych.
  9. Wdrażanie do aktywnego i poprawnego wykonywania ćwiczeń gimnastycznych.
  10. Rozwijanie małej motoryki – kształtowanie gotowości do pisania ( chwyt, manipulacje).
  11. Wdrażanie do bezpiecznego posługiwania się nożyczkami – cięcie po linii prostej i po okręgu.

OBSZAR EMOCJONALNY

  1. Rozwijanie umiejętności sprawnego komunikowania się z otoczeniem, w tym przekazywanie własnych odczuć, przeżyć i myśli.
  2. Kształtowanie umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozumienia emocji i uczuć własnych i innych ludzi.
  3. Wdrażanie do wyrażania emocji i uczuć w społecznie akceptowany sposób.
  4. Wdrażanie do komunikowania innym swoich potrzeb i odczuć ( asertywność).
  5. Wdrażanie do radzenia sobie w nowych sytuacjach.
  6. Kształtowanie odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
  7. Rozbudzanie samodzielności, obowiązkowości w kontekście czynności i wykonywanych zadań (prawa i obowiązki przedszkolaka).
  8. Kształtowanie umiejętności czerpania radości ze wspólnego działania i efektów wspólnej pracy.

OBSZAR SPOŁECZNY

  1. Przypomnienie zasad regulujących właściwe zachowania podczas pobytu w przedszkolu.
  2. Współtworzenie zasad i norm postępowania, warunkujących zgodne współżycie w grupie – wypracowanie kontraktu grupy.
  3. Rozwijanie umiejętności zgodnego współżycia i współdziałania z rówieśnikami.
  4. Wdrażanie do polubownego rozwiązywania sporów.
  5. Wyrabianie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach (zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu).
  6. Kształtowanie umiejętności komunikowania się z dziećmi i dorosłymi, wyrażanie swoich oczekiwań społecznych wobec innych osób, grupy.
  7. Wdrażanie do stałego doskonalenia się, pracy nad sobą ( w kontekście odpowiedzialności i ponoszonych konsekwencji za własne decyzje i czyny).
  8. Kształtowanie nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności.
  9. Kształtowanie umiejętności stosowania zwrotów grzecznościowych wobec kolegów, koleżanek i dorosłych.
  10. Budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych.

OBSZAR POZNAWCZY

  1. Wdrażanie do wypowiadania się na określony temat pełnym zdaniem.
  2. Rozwijanie zasobu słownictwa biernego oraz czynnego, związanego z szeroko pojętym bezpieczeństwem.
  3. Rozwijanie mowy i myślenia poprzez układanie i omawianie treści, historyjek obrazkowych, wymyślanie ich zakończenia, nazywanie czynności z użyciem zwrotów ( „wczoraj”, „dzisiaj”, „jutro”).
  4. Kształtowanie umiejętności zadawania pytań i odpowiadania na nie.
  5. Doskonalenie analizy słuchowej na poziomie sylaby.
  6. Kształtowanie umiejętności posługiwania się językiem polskim ( poprawne wymawianie głosek), rozróżnianie głoski w nagłosie i wygłosie.
  7. Poznawanie obrazu graficznego głoski „o” – litery „O”, „o”.
  8. Poznanie obrazu graficznego liczby „1”.
  9. Kształtowanie matematycznego myślenia w zakresie orientacji w przestrzeni, stosowanie pojęć odnoszących się do położenia przedmiotów w przestrzeni.
  10. Doskonalenie umiejętności rozpoznawania figur geometrycznych, w tym wskazywanie kształtów w najbliższym otoczeniu ( koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt).
  11. Rozwijanie umiejętności różnicowania czworoboków (rombu, trapezu, czworokątów – bez nazywania).
  12. Wyróżnianie wśród czworokątów kwadratów.
  13. Kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów spełniających podany warunek ( wielkość, kolor, kształt), tworzenie zbiorów o takiej samej liczbie elementów,ustawianie elementów rosnąco i malejąco ( od najmniejszego do największego).
  14. Kształtowanie umiejętności szacowania ” na oko” (więcej, mniej, tyle samo), przeliczanie kolekcji, dokładanie, zabieranie elementów kolekcji, wskazywanie, gdzie jest więcej, gdzie jest mniej.
  15. Rozwijanie umiejętności dostrzegania powtarzających się rytmów i ich kontynuowania.
  16. Kształtowanie wrażliwości muzycznej ( rytm, tempo, reagowanie na sygnał dźwiękowy).
  17. Wdrażanie do bezpiecznego poruszania się po drogach i ulicach.