PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ NA MIESIĄC LISTOPAD
Tematy:
- Moja rodzina i mój dom
- Co powinien wiedzieć o Polsce?
- Moje prawa i obowiązki
- Moje zdrowie i bezpieczeństwo
Treści programowe:
- wzmacnianie więzi rodzinnych;
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter;
- rozwijanie słuchu fonematycznego;
- zapoznanie z figurą geometryczną – trójkątem;
- rozwijanie sprawności fizycznej;
- rozwijanie świadomości własnego ciała;
- doskonalenie koncentracji podczas działania;
- rozwijanie aktywności ruchowej i koordynacji słuchowo-ruchowej;
- rozwijanie mowy;
- kształtowanie właściwych zachowań wobec zwierząt domowych;
- rozwijanie umiejętności formułowania wniosków;
- rozwijanie sprawności manualnej;
- zapoznanie z wybranymi urządzeniami wykorzystywanymi w gospodarstwie domowym dawniej i dziś;
- doskonalenie umiejętności eksperymentowania i przewidywania;
- doskonalenie umiejętność tworzenia symetrycznych wzorów;
- zapoznanie z polskimi legendami;
- odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 0, 5, 6;
- rozwijanie umiejętności liczenia;
- rozwijanie poczucia rytmu
- rozwijanie zainteresowania kulturą ludową;
- zapoznanie z wyglądem polskich strojów ludowych;
- zapoznanie z postaciami znanych Polek i Polaków;
- utrwalenie wiadomości na temat Polski;
- uświadamianie dzieciom ich praw i obowiązków;
- rozwijanie zdolności właściwej reakcji na ustalone sygnały;
- rozwijanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi;
- rozróżnianie i nazywanie różnych emocji;
- kształtowanie orientacji przestrzennej;
- posługiwanie się symbolami przy określaniu kierunków;
- dokonywanie oceny zachowań sprzyjających lub zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu
- rozwijanie prawidłowej postawy podczas ćwiczeń;
- poznawanie przedmiotów służących do utrzymywania czystości, opisywanie ich zastosowania;
- zapoznanie z akcesoriami niezbędnymi do bezpiecznej jazdy na rowerze;
- nazywanie symboli i znaków, wyjaśnianie ich znaczenia,
- rozwijanie poczucia bycia częścią grupy
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO–DYDAKTYCZNEJ NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK
Tematy:
- Idzie jesień… przez ogród i sad
- Idzie jesień… do zwierząt
- Skąd mamy te produkty?
- Idzie jesień… z deszczem
Treści programowe:
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską;
- czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej;
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii: prostych, pionowych, poziomych
i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali); - rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
- wzbogacenie wiadomości na temat życia i zwyczajów wybranych zwierząt;
- podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;
- rozszerzanie doświadczeń i wiedzy na temat otaczającej rzeczywistości (z różnych dziedzin życia człowieka) – odpowiadanie na pytania, np.: Do czego to służy? Skąd się to wzięło? Dlaczego to się porusza?
- układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń;
- poznawanie etapów otrzymywania wybranych produktów, przedmiotów, np. cukru, papieru, chleba, z wykorzystaniem literatury, filmu;
- rozwijanie myślenia twórczego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie;
- poznawanie pracy osób wykonujących wybrane zawody,
- odkrywanie zapisu cyfrowego liczb: 1,2, 3, 4;
- rozwijanie orientacji na płaszczyźnie.
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter;
- czytanie wyrazów o prostej budowie fonetycznej;
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań.
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO–DYDAKTYCZNEJ NA MIESIĄC
WRZESIEŃ
Tematy:
- To jestem ja
- Moja grupa
- Moja droga do przedszkola
- Idzie jesień… przez las, park
Treści programowe:
- inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
- wyjaśnienie roli zmysłów w życiu człowieka;
- rysowanie z wyobraźni;
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów);
- orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.;
- rozwijanie myślenia twórczego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie;
- nazywanie źródeł dźwięków;
- poprawne wypowiadanie się w czasach przyszłym i przeszłym;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
- wykazywanie się inicjatywą w sytuacjach nowych, nieznanych;
- samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
- wykorzystywanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;
- szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach;
- czynne uczestniczenie w ustalaniu reguł i zasad współżycia w grupie.
- wskazywanie kierunków od osi własnego ciała, stosowanie określeń: lewa, prawa, z przodu, z tyłu, z boku;
- określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: na prawo od, na lewo od;
- posługiwanie się umownymi znakami, np. strzałkami, w zabawach tropiących;
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter.
- wyjaśnianie zjawiska usychania liści;
- wyjaśnianie podziału drzew na liściaste i iglaste;
- poznawanie wybranych przedstawicieli grzybów jadalnych (borowik, pieprznik jadalny, maślak) i grzybów niejadalnych (np. muchomor sromotnikowy);
- wymienianie potraw i przetworów sporządzonych z grzybów na podstawie wiadomości własnych.