PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ
MIESIĄC: STYCZEŃ
Tematy kompleksowe
- Tak mija nam czas.
- Zwierzęta zimą.
- Kim są rodzice moich rodziców?.
- Fryzjer, weterynarz czy lekarz?
Cele główne:
- rozwijanie mowy i poszerzanie słownictwa,
- wzbogacanie wiedzy na temat zegarów,
- budzenie zainteresowania literami,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- zapoznanie z zawodem zegarmistrza oraz z zegarem,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- kształtowanie prawidłowej postawy podczas ćwiczeń,
- rozwijanie zdolności swobodnego poruszania się w przestrzeni,
- zapoznanie z porami roku,
- rozwijanie logicznego myślenia,
- poznawanie nazw dni tygodnia,
- dbanie o estetykę pracy,
- wzbogacanie wiedzy o ptakach,
- zdobywanie wiedzy o pracy leśniczego,
- wzbogacanie wiedzy o zwierzętach,
- rozwijanie umiejętności weryfikowania poprawności wykonanego zadania,
- poszerzanie wiedzy przyrodniczej,
- rozwijanie umiejętności czytania kodu,
- uwrażliwianie dzieci na potrzeby osób starszych,
- poznanie sposobów na spędzanie wolnego czasu z babcią i dziadkiem,
- integracja grupy,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- wyrażanie swoich spostrzeżeń w ekspresji plastycznej,
- rozwijanie umiejętności wyrażania świata komunikatami niewerbalnymi,
- poznanie pracy projektanta,
- utrwalenie nazw zawodów,
- zapoznanie z przyrządami i akcesoriami potrzebnymi do wykonywania zawodów,
- wzbogacanie słownictwa o nazwy zawodów dawnych i współczesnych,
- rozwijanie umiejętności tworzenia pytań,
- poznanie pracy archeologa,
- dokonywanie analizy i syntezy na poziomie głoski i sylaby,
- porównywanie liczebności zbiorów,
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
- rozwijanie umiejętności działania w skupieniu,
- wdrażanie do przestrzegania ustalonych reguł,
- dbanie o porządek w miejscu pracy,
- budzenie poczucia satysfakcji z wykonanej pracy.
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ
MIESIĄC: GRUDZIEŃ
Tematy kompleksowe
- Odwiedziny Mikołaja.
- Zima jest coraz bliżej.
- Magia świąt.
- Zabawki.
Cele główne:
- rozwijanie mowy,
- poszerzanie słownictwa,
- budzenie zainteresowania literami,
- dokonywanie analizy i syntezy na poziomie głoski i sylaby,
- porównywanie liczebności zbiorów,
- utrwalenie pojęć mniej, więcej, tyle samo,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- zapobieganie pogłębianiu się wad postawy,
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
- rozwijanie umiejętności działania w skupieniu,
- wczuwanie się w sytuację innych osób,
- zapoznanie z działaniami wykonywanymi przez wolontariuszy,
- uczestniczenie w eksperymencie,
- wdrażanie do przestrzegania ustalonych reguł,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- poznawanie oznak zimy,
- odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 0,
- utrwalenie informacji o zmieniających się porach roku,
- rozwijanie kreatywności,
- rozwijanie umiejętności swobodnego ruchu i orientacji w przestrzeni,
- rozbudzanie zainteresowania zjawiskami zachodzącymi w przyrodzie,
- rozwijanie umiejętności tworzenia kodów,
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
- rozwijanie umiejętności stosowania liczebników porządkowych,
- poznawanie tradycji bożonarodzeniowych,
- rozwijanie umiejętności składania życzeń,
- wdrażanie do dbania o własne i cudze rzeczy,
- rozbudzanie ekspresji teatralnej,
- zdobywanie informacji na temat zabawek z przyszłości,
- poszerzenie wiedzy o rodzajach i formach zabawy,
- dbanie o porządek w miejscu pracy,
- budzenie poczucia satysfakcji z wykonanej pracy.
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ
MIESIĄC: LISTOPAD
Tematy kompleksowe
- A DESZCZ PADA I PADA…
- CO POWINIENEM WIEDZIEĆ O POLSCE.
- ZDROWIE NASZYM SKARBEM.
- CO UŁATWIA PRACE W DOMU?
Cele główne:
- rozwijanie mowy,
- budzenie zainteresowania literami,
- rozwijanie percepcji słuchowej,
- dokonywanie analizy i syntezy na poziomie głoski i sylaby,
- odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 5 i 6,
- usprawnianie umiejętności stosowania liczebników porządkowych,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- zapobieganie pogłębianiu się wad postawy,
- rozwijanie umiejętności wokalnych,
- rozwiązywanie zagadek słuchowych,
- zapoznanie ze zjawiskiem krążenia wody w przyrodzie,
- wyciąganie wniosków na temat parowania i skraplania wody,
- rozwijanie umiejętności przeliczania,
- wdrażanie do przestrzegania ustalonych reguł,
- zapoznanie z wyglądem polskich strojów ludowych,
- poszerzanie wiedzy na temat Polski,
- utrwalenie informacji o ojczyźnie,
- kreślenie i nazywanie kierunków w przestrzeni,
- rozwijanie świadomości na temat ruchu w życiu człowieka,
- zapoznanie z figurą geometryczną – prostokątem,
- utrwalenie nazw i kształtów figur geometrycznych,
- wszechstronne i harmonijne rozwijanie organizmu,
- rozwijanie spostrzegawczości i logicznego myślenia,
- utrwalenie nazw specjalności lekarskich,
- utrwalenie wiadomości na temat dbania o higienę osobistą,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- uświadamianie dzieciom ich praw i obowiązków,
- integracja grupy,
- pokonywanie zahamowań społecznych,
- utrwalanie nazw urządzeń elektrycznych,
- zapoznanie z urządzeniami, które występowały dawniej,
- rozbudzanie zainteresowania muzyką i tańcem,
- rozwijanie swobody ruchów podczas zabawy,
- poznawanie różnych źródeł otrzymywania energii,
- zapoznanie ze sprzętem elektrycznym – wiatrakiem,
- rozbudzanie zainteresowań kulinarnych,
- poszerzanie wiedzy na temat nowoczesnych technologii.
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ
MIESIĄC: PAŹDZIERNIK
Tematy kompleksowe
- JESIEŃ W SADZIE, W OGRODZIE
- ZWIERZĘTA JESIENIĄ
- MOJA RODZINA I MÓJ DOM
- DOMOWI ULUBIEŃCY
Cele główne:
- rozwijanie mowy,
- poszerzanie słownictwa,
- budzenie zainteresowania literami,
- dokonywanie analizy i syntezy na poziomie głoski i sylaby,
- utrwalenie zapisów cyfrowych liczby 1 i 2,3 oraz 4,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- utrwalenie informacji o owocach,
- zapobieganie pogłębianiu się wad postawy,
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
- doskonalenie poczucia rytmu,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- inscenizowanie ruchem słuchanego utworu,
- rozwijanie umiejętności przeliczania,
- wdrażanie do przestrzegania ustalonych reguł,
- wzbogacanie wiedzy na temat przygotowań zwierząt do zimy,
- rozwijanie umiejętności wokalnych,
- poszerzenie wiadomości na temat jeża,
- rozwijanie percepcji wzrokowej,
- wzbogacenie wiadomości na temat ptaków,
- rozwijanie umiejętności plastycznych,
- dbanie o porządek w miejscu pracy,
- poznawanie właściwości orzechów,
- rozwijanie umiejętności tworzenia kodów,
- prowadzenie rozmów na temat członków rodziny,
- zapoznanie z trójkątem,
- rozwijanie umiejętności odwzorowywania,
- wzmocnienie napięcia mięśniowego,
- rozwijanie umiejętności tworzenia improwizacji melodycznych,
- doskonalenie reakcji na sygnał,
- utrwalenie nazw rodzajów domów i pomieszczeń,
- doskonalenie orientacji przestrzennej,
- rozwijanie funkcji poznawczych,
- poszerzenie wiedzy o kotach,
- rozwijanie umiejętności pracy w grupie,
- poszerzanie wiedzy na temat schroniska dla zwierząt,
- wzbudzanie zainteresowań zwierzętami,
- budzenie poczucia satysfakcji z wykonanej pracy.
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ MIESIĄC: WRZESIEŃ
Tematy kompleksowe
- W PRZEDSZKOLU
- OTO JA
- MOJA DROGA DO PRZEDSZKOLA
- JESIEŃ W PARKU, W LESIE
Cele główne:
- rozwijanie mowy,
- dzielenie się wspomnieniami z wakacji,
- zachęcanie do nawiązywania kontaktów,
- doskonalenie umiejętności mówienia o sobie,
- stworzenie kodeksu grupowego,
- kształtowanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- wszechstronny i harmonijny rozwój organizmu,
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
- nauka melodii i tekstu piosenki,
- kształtowanie umiejętności liczenia,
- zapoznanie z kącikami tematycznymi w przedszkolu,
- poznanie osób pracujących w przedszkolu,
- rozwijanie umiejętności plastycznych,
- budzenie poczucia satysfakcji z wykonanej pracy,
- rozwijanie koncentracji i uwagi,
- rozwijanie umiejętności logicznego myślenia,
- poszerzanie wiadomości o sobie,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- utrwalenie orientacji w schemacie własnego ciała,
- przypomnienie nazw części ciała,
- wypowiadanie się na temat swoich zainteresowań,
- rozpoznawanie podstawowych zmysłów,
- rozwijanie wrażliwości wzrokowej, smakowej, słuchowej, węchowej, dotykowej,
- przedstawianie emocji w zabawach dramowych,
- wypowiadanie się na temat swoich upodobań,
- rozwijanie umiejętności poruszania się po drogach,
- rozpoznawanie sygnalizacji świetnej,
- nauka wiersza na pamięć,
- zapoznanie z kołem,
- utrwalenie rytmów,
- zapoznanie z wybranymi znakami drogowymi,
- poszerzenie wiedzy na temat zawodów: policjant, strażak, ratownik medyczny,
- integracja z grupą rówieśniczą,
- utrwalenie zasad udzielania pierwszej pomocy,
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych,
- obserwacja zmian w przyrodzie-określanie pory roku,
- rozpoznawanie drzew po liściach i owocach,
- zapoznanie z kwadratem,
- doskonalenie poczucia rytmu.